-> ARHIVA
Sep 14, 2009

Položaj žene u Islamu #4

Autor: Kurdt

U prethodna tri posta iz ovog serijala dotakli smo se veoma važnog pitanja, još uvijek veoma aktuelnog kada se vode rasprave o ravnopravnosti spolova (rodova). Poznata francuska spisateljica, filozofkinja i teoretičarka feminizma Simone de Beauvoir, jasno je ukazala ne činjenicu da su muškarci u patrijarhalnom poretku zauzeli i srednji rod. Za sva suvremena sociološka tumačenja važno je razdvojiti kategorije spola i roda: spol je biološka kategorija koja čovjeka određuje po njegovim biološkim odrednicama, dok je rod sociološka kategorija uvjetovana društvenim poretkom. Zašto je to nama važno u ovom postu? De Beauvoirina tvrdnja se itekako može uvidjeti u islamskoj teologija. Čak je i bog koji bi trebao biti neutralnog roda prikazan kao rodni muškarac. On nema ženu. On je dozvolio samo muškarcima da budu njegovi poslanici i da predvode vjernike u molitvi.

U takvom poretku je jasno da će muškarac imati sve privilegije. Apologete islama često navode kako je Allah i muškarcima i ženama odredio njihovu poziciju, te kako nisu jednaki niti im je to predodređeno. Međutim, nejednakost nije upitna, nego ravnopravnost. Ako uđemo dublje u ovo pitanje jasno ćemo vidjeti da su u islamu muškarci ti koji upravljaju ženama:

         “Prorok (blagoslov i mir Alahov nad njim) je rekao: "Vidio sam raj i protegnuo ruke prema obilju (njegovog voća) i uzeo sam od njega, vi biste jeli od njega do kraja svijeta. Također sam vidio i vatru Pakla i nikad nisam vidio tako strašnog prizora. Vidio sam da su većina stanovnika žene." Ljudi su pitali: "O Alahov Apostolu! Žašto je tako?" Prorok (blagoslov i mir Alahov nad njim) je rekao: "Zbog njihove nezahvalnosti." Bilo je pitano da li su one nezahvalne Alahu. Prorok (blagoslov i mir Alahov nad njim) je rekao: "One su nezahvalne svojim drugovima u životu (supruzima) i nezahvalne prema dobrim djelima."

Iz prethodnog hadisa se može vidjeti kako je latentno islam ženu učinio inferiornom muškarcu. Dakle, one su te koje su nezahvalne svojim muževima, a ne bogu. Iznad njih stoji muškarac. Na ovako lukav način žene je bilo lahko potčiniti. Većina vas žena je u Džehenemu jer ste nezahvalne muževima. Potčinite im se, pa će možda biti bolje.

Jasno je da je islam ženu učinio oličenjem Drugosti (u savremenoj terminologiji predstavlja Ono što nismo mi, psihološka projekcija vlastitih negativnih osobina, npr. za Zapad je Orijent Drugost (postkolonijalstički)). Julija Kristeva u svojoj poznatoj knjizi Moći užasa razvija svoju teoriju o Drugosti na osnovu termina “zaziranje”. U njoj ona opisuje sve moguće načine zaziranja od Drugosti. Taj termin se odlično uklapa u dekonstrukciju Muhamedovih učenja. Naime, ako se dublje sagledaju neki hadisi, može se lahko otkriti na koji način muškarci zaziru od žena.

         “Muškarci su zaštitnici i uzdržavatelji žena, zato što je Alah jednima dao više nego drugima, i zato što ih uzdržavaju od svojih sredstava. Dakle pravedne žene su pobožno poslušne, i čuvaju u  odustnosti ono što bi Alah želio da čuvaju. A što se tiče onih žena od kojih se bojite nevjernosti i lošeg ponašanja, Upozorite ih (najprije), (Slijedeće), odbijte dijeliti njihove postelje, (I zadnje) tucite ih (lagano); Ali ako se vrate poslušnosti, ne tražite protiv njih Puta (netrpeljivosti): Jer Alah je Naviši, Veliki (iznad svih vas).” Qur’an 4:34

Dakle, zaziranje je već primjetno u samom strahu od žena. Dovoljno je da se muškarac i pribojava njene neposlušnosti, pa da smije istuči ženu. Njemu ne trebaju dokazi kako mu je ona neposlušna, dovoljan je Strah. U strahu stanuje zaziranje, a strah stanuje u neznanju. U ovakvom poretku nikoga nije ni zanimalo da li se žena boji muževe nepravde. Čak i ako je neka žena bila slobodna kao i nje muž, ona je to postala zbog njegove volje, a ne zbog prirodnog prava na slobodu. Muškarac je taj koji u ovakvom poretku vrši ulogu velikog suca.

post by Astrahar

1 komentara:

Kurdt said...

Starije komentare možete pogledati na: http://www.blogger.ba/komentari/130919/2311426

Post a Comment

Ako niste registrovani, odaberite Name/URL i popunite samo polje za ime, URL nije neophodno unijeti.